Online Brand marketing

Wat is SEO?

De term SEO staat voor “Search Engine Optimization” wat betekend in het Nederlands “Zoekmachine optimalisatie”.

SEO is een verzamelwoord voor verschillende technieken die bij elkaar komen. De tekst die je gebruikt op je website moet zo goed mogelijk geoptimaliseerd zijn om vindbaar te zijn in Google (of andere zoekmachines zoals Bing). Een zoekmachine beoordeeld je via een algoritme. Via het algoritme zal de zoekmachine je plaatsen in Google. Het algoritme houdt rekening met wel 1000 verschillende variabels. 

Waarom is voor een ondernemer SEO zo belangrijk? 

Een ondernemer wilt natuurlijk meer klanten werven, producten/diensten verkopen, informatie verzamelen ect. hiervoor heb je bezoekers op je website nodig. Waarom zou een bezoeker naar je website gaan? Je moet waarde gaan creëren op je eigen website. Je moet goede informatie op je website hebben om te zorgen dat een klant tevreden van je website gaat met de informatie die hij nodig heeft. De meeste klanten komen nog altijd via Google. Vandaar dat je SEO zo belangrijk is. Jouw website moet strijden tegen alle andere websites die ook online te vinden zijn in Google. Tegenwoordig is Google een werkwoord geworden en zonder Google zal het leven een stuk moeilijker zijn. Denk je dat eens in, zonder Google, dan moet je de telefoonboek er weer bij pakken. Niets meer kopiëren van internet. 

Tegenwoordig heeft Google een verantwoordelijkheid om te zorgen dat de juiste bedrijven gevonden worden. Dagelijks wordt het algoritme aangepast om uiteindelijk de klant die Google gebruikt zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Wat wordt het weergegeven in Google? 

Google kan je opsplitsen in meerdere hokjes. Meestal de eerste vier resultaten zijn betaald. Dat kan je zien aan de kleine knop “advertentie”. Dit heet SEA. Je kan je product of dienst dus hoger plaatsen door per click te betalen. De prijzen kunnen van €0,01 tot wel €10,00 per click uitkomen, sommige klicks kunnen wel €100,00 zijn.  Soms hebben we ook aan de rechter kant afbeeldingen van de producten of dienst die je Googled. Dit zijn ook gesponsorde afbeeldingen waarvoor betaald moet worden. Op de pagina van SEA kan je meer informatie vinden. 

Wat is SEO

Na het 4e zoekresultaat (wat te zien is in de afbeelding komt de “beste” website naar voren). Aan deze website heeft een SEO specialist hard aan gewerkt) die het beste heeft gepresseerd via het algoritme. Dit komt doordat zijn SEO in orde is. In SEO zou je moeten blijven investeren. Google veranderd vaak de algoritmes maar ook de concurrent kan zijn SEO aanpassen. Die zal dus boven jouw website uitkomen waar jij zo je best op hebt gedaan. 

Ik zal een klein voorbeeld geven waarom SEO zo belangrijk is en waar je op in kan spelen. 

Je bent een MBK bedrijf en verhuurd sportwagens voor bruiloften. Dit is een redelijke nice markt maar wilt meer traffic maar je website genereren. De klant die je uiteindelijke wilt bereiken moet ook opzoek zijn naar een sportwagen. Je maak een pagina aan voor het verhuur van auto’s voor een bruiloft. Als je klant niet goed in kaart hebt zal de klant die naar een oldtimer opzoek is ook bij jou terecht komen. Je moet dus goed bedenken hoe de prospect zal zoeken en jij moet met je juiste product of dienst naar boven komen. 

10 tips om SEO te verbeteren

  • Belangrijke woorden doorlinken naar een pagina waarin het woord wordt uitgelegd. 
  • Belangrijke woorden dik gedrukt maken
  • Meer traffic is niet altijd goed, specificeer vaak welke doelgroep jij op je website wilt hebben. 
  •  Linkbuilding 
  • Blijf up to date (pas zo nodig af en toe eens wat aan) 
  • Neem nooit andere tekst over van andere online websites! Google keurt je hierop af! 
  • Gebruik relevante topics. Kijk wat er trending is en speel hier op in. 
  • Lay-out is key! Zorg voor een goede inleiding, middenstuk en eindig met een slot. 
  • Heb je een sterk merk? Gebruik klant recensie om dit aan te tonen. Dit is belangrijk voor de betrouwbaarheid! 
  •  Zie je website als je eigen winkel, je wilt toch ook dat alles netjes en goed werkt, dus ook je website! 

Met de 10 tips kan ik door blijven gaan. Ik laat het even voor wat het is. Houdt rekening wat je klant zal gaan zoeken en waarop hij zal gaan zoeken. Jij moet in de klant gaan verdiepen. Een onderzoek naar je klanten is een must. Hoe zal je klant gaan zoeken, wat zoeken ze, wat voor budget hebben ze, ect. 

Als de klant uiteindelijk op je website is moet je ook de klant lang op je website houden zodat ze genoeg informatie hebben. Dit kan door website optimalisatie. 

Heb je vragen of wil je meer weten over SEO, neem dan contact met ons op! Voorafgaande aan het daadwerkelijk inzetten van SEO helpt.